V zaměstnání si hledáme naše přátele, milence, občas dokonce i manžele. Není tedy divu, že dřív nebo později se práce stane centrem všeho důležitého dění v našem životě. Hranice mezi osobním a pracovním životem je čím dál tím tenčí. Ale zatímco v práci vás vždy někdo nahradí, osobní život máte jen jeden. Kdy je na čase dupnout na brzdu?

Když nemůžu spát

Pokud několik nocí za sebou sledujete Simpsonovi a pak se převalujete z boku na bok, v marné snaze usnout, zatímco vám v hlavě běží celý Microsoft Outlook z předchozího dne, pak je opravdu něco špatně. Vaše mysl je přetížena pracovními úkoly a vaše tělo je napumpované adrenalinem z poslední porady. Nedostatek spánku se brzy projeví na vaši psychické i fyzické kondici.

Udělejte si před spaním horkou lázeň s oblíbenou aromaterapií. Vybírejte ze zklidňujících vůní. To znamená, vyhněte se pomeranči nebo jiné citrusové vůni. Dejte přednost například meduňce nebo skořici. Připravte si před spaním šálek bylinkového čaje. Nikdy nesmí být zelený nebo černý. Usínat byste měli ve vyvětrané místnosti, otevřete tedy deset minut před ulehnutím na chvíli okno.  Upravte si pokojovou teplotu, aby vám nebylo příliš teplo nebo zima. V žádném případě se už nesnažte večer odpovídat na poštu nebo připravovat podklady na zítřejší pracovní den. Neberte si do postele notebook nebo cokoliv jiného, co vám připomíná práci. Vyhněte se také elektronickým zařízením, která by vás ve spánku rušila. Mnoho lidí se před spaním ještě z postele dívá na televizi. Televize do postele nepatří. Zbytečně vás rozptyluje. Rozrušuje vaši pozornost, když se mozek snaží začít odpočívat. Pokud se chcete dívat na televizi, dělejte tak v obývacím pokoji. Snažte se ji však vypnout ještě v bdělém stavu. Usnout na pohovce při filmu váš spánek z nekvalitní. Častou chybou bývá také surfování z postele z mobilního telefonu. Mobilní telefon před spaním odložte, co nejdál. Nové zprávy na facebooku vás budou jen rozptylovat a nutit k další myšlenkové aktivitě. Vyberte vhodný čas, kdy se chcete uložit ke spánku.  Pokud přičteme dobu, kdy se budete snažit usnout, měli byste ulehnout devět hodin před vaším budíčkem. Možná bude chvíli trvat, než se naučíte chodit pravidelně včas spát. Proto je nutné, obrnit se trpělivostí. Stanovit si přesný čas ulehnutí a ten několik večerů po sobě dodržovat. Vytvoříte si tak návyk jít spát v určitý čas. Vaše usínání bude tak podstatně snadnější a rychlejší.

Jakmile zavřete oči, nemyslete na práci, na kolegy, na nic, co vyžaduje soustředění. Snažte se pouze uvolnit a spát.

Když stále spím

Vyčerpání se může také projevit zcela opačně, chronickou únavou. Pokud už od odpoledne zíváte a usínáte při večerních zprávách, je situace stejně vážná jako při nedostatku spánku. Vaše tělo si nutně potřebuje odpočinout. Vezměte si minimálně týden dovolenou.  Častou chybou bývá, že dovolenou strávíte na poznávacím zájezdě, nebo na pláži v zahraničí, kde je i několikahodinový časový posun, nebo doma v posteli. Všechny alternativy jsou špatné. Aktivní dovolená vás vyčerpá ještě víc. Pobyt v zahraničí vám zcela změní již tak narušený biorytmus. Celotýdenní spánek ve vaší posteli vás překvapivě po dvou dnech psychicky i fyzicky unaví. Dovolenou využijte k nastavení správného denního režimu. Necestujte příliš daleko, kde byste se museli několik dnů aklimatizovat. Snažte se vstávat nejpozději mezi devátou a desátou hodinu ranní, dělejte si dlouhé procházky, pravidelně se stravujte a choďte ve stejný čas i spát. Dodržujte alespoň 8 hodin spánku. Cílem je napravit váš biorytmus a zpět nastavit přirozený denní režim.

Když jsem stále nemocný

Pokud se vám stále dokola vrací viróza, nemusí za tím být jen sychravé podzimní počasí. Váš imunitní systém je oslaben. Zvyšte příjem tekutin a vitamínu C. Snažte se do jídelníčku zahrnout více zeleniny, ovoce, ale především čisté neperlivé vody. Vypít musíte minimálně dva litry denně. Zakažte si o víkendu pracovat. Striktně oddělujte čas, který trávíte v práci a čas, který patří jen vám. Snažte se vrátit do vašeho života přirozený denní rytmus, jako v předchozích bodech.

Když usínáte s notebookem na rameni, místo na rameni partnera

Pokud vás v noci nezahřívá v objetí partner, ale přehřátý počítač, měli byste ho rychle vystěhovat z ložnice. V opačném případě vám hrozí, že vás dřív nebo později vystěhuje z ložnice váš partner. Notebook si pravděpodobně budete moci vzít sebou.  Nic jiného vám ani nezbude.

CategoryZaměstnanci